Az egyre nehezebbé váló szakmai utánpótlás kérdésére az automatizálás nem lehet az egyetlen válasz. Az ember nem kivehető az egyenletből, noha a szerepek átrendeződnek. A valaha volt jó hírű szakmai oktatás visszaállítása ütőkártya lehet annak a régiónak a kezében, ahol a bátor vállalkozók szembenéznek a kihívással és leküzdik az akadályokat.
A GépészPresszó vendége ezúttal Boros Zsolt, a VÁMOSGÉP Kft. Oktatási Központjának vezetője volt, aki átfogó és hiteles képet mutatott a szakmai oktatás elmúlt több, mint 20 évéről. Nem elfedve a hibákat és hiányosságokat, sokkal inkább tanulva azokból, ismertette a VÁMOSGÉP Kft. Oktatási Központjának vízióját és misszióját. Demeter Balázs, a VÁMOSGÉP Kft. cégvezetője pedig arról mesélt, milyen okból és hogyan állt be a vállalat a küldetés mögé. A beszélgetésből kiderül, hogy kik és hogyan vállaltak szerepet Kelet-Magyarország – talán – legsikeresebb műszaki oktatási központjának létrehozásában, és hogy milyen jelentősége van ennek a régióra nézve.
A szakmai képzés megfakult dicsősége
Kevés olyan szakemberek, cégvezetők közti beszélgetés van, ami ne érintené a munkaerő, avagy szakmai munkaerő pótlásának problémáját. Azok a felnőttek, akik életük derekán ülnek vissza az iskolapadba csalódottan konstatálják, hogy az intézmény jó esetben elméleti tudást biztosít csupán. Azok a fiatalok, akiknek nincs tapasztalatuk, összehasonlítási alapuk, az iskolai záróvizsga teljesítése után tapasztalják csak, hogy mennyire mást vár tőlük az ipar, mint amire eddig hosszú évekig készültek.
Boros Zsolt a Debreceni SZC Baross Gábor Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium korábbi szakmai igazgatóhelyettese több, mint 19 évet töltött fiatalok szakmai képzésével, ebből 12 évet vezető szerepben, többek között a képzések szervezésével. Rálátva döntések mögötti összefüggésekre és következményekre is, így összegezte az iskolarendszerű szakképzést.
Az ipar fejlődését az oktatás nem tudta lekövetni. Az elmúlt években bekövetkező ipari innováció, és ennek a vállalatok kultúrájára gyakorolt hatása egy oktatási intézmény számára felfoghatatlan lépték.
Nem túlzok, és talán nem is sértek meg senkit, ha azt mondom, hogy az állami fenntartású oktatási intézmények számára a mindennapi működés, tehát a gépek és eszközök üzemeltetéséhez szükséges minimum pénz, idő és olykor a hozzáértés megteremtése is probléma. Ezzel szemben, ha egy vállalat életében eltelik úgy hónap, hogy nem fejlesztett, az már intő jel. A mindennapi működés szerves részét kell, hogy képezze a konzekvens fejlődés. A szakmai képzés küzd egyfajta oktató hiánnyal is. Az ipar által kínált feltételekkel egy iskola nem tud versenyezni. Ez pedig a tanárok egy részét elcsábította a pályáról. A korábbi években megvalósult duális képzés egy jó alternatívának tűnt, ami az iskola padjaiban biztos elméleti tudást ad, illetve a vállalatoknál történő gyakorlati képzés megadja azt a gyakorlati tudást, és egyéb ismeretet, ami egy munkahelyen való helytálláshoz szükséges. Sajnos a valóság nem ilyen meseszerű. Gyakori, ámde sajnálatos példa volt, hogy a diák egyfajta teherként jelent meg a cégeknél, ahol aztán nem jutott idő a valódi oktatásra. Ezzel persze mindenki veszített. Az iskola a jó hírét, a vállalat a jó hír mellett a munkaerő reményét, a diák pedig a tudás megszerzésének lehetőségét. Kevés ellenpélda azért akadt.
A kialakult helyzetnek volt egy másik vetülete, a piacon versengő ipari cégek szempontjából.
Az iskolából hozzánk érkező fiatalok, akár az oktatási idő alatt, vagy akár a záróvizsga után sok esetben kedvtelenül, mélyebb szakmai alaptudás nélkül érkeztek. Hatalmas szakadék tátongott az oktatás és a piaci versenyben résztvevő cégek között, amit sokszor a tehetségesebb fiatalok számára is nehezen megugorható volt. Láttuk, hogy ez nem, vagy nem kizárólag a következő generáció hibája, hanem egy rosszul működtetett rendszeré. – Demeter Balázs, cégvezető, VÁMOSGÉP Kft.
VÁMOSGÉP Kft. Oktatási Központ – a műszaki oktatás kelet-magyarországi fellegvára
Egy újragondolt struktúrával felépített, szakmai-pedagógiai alapon működtetett rendszer, ami egy modern és progresszívan fejlődő vállalat szakmai és anyagi támogatását is élvezi, merőben új helyzetet teremt. Ez volt az a lehetőség, amire Boros Zsolt igent mondva váltott. Ha úgy tetszik elszívta az ipar, mégsem hagyta el a tanári pályát, sőt. Sokkal tágabb határok közt bontogathatja az évtizedek alatt megszerzett tudást és tapasztalatot.
A VÁMOSGÉP-pel való kapcsolat régre vezethető vissza. Azt is mondhatjuk, hogy együtt szembesültünk a hibákkal és szenvedtük el azok következményeit, amiket most együtt javítani igyekszünk. Látszólag sikerrel. A megkeresésükre nem elsőre, de igent mondtam. Akkor még nem pontosan láttam, hogy mi a feladat. Azóta ez világossá vált, és nem ígérkezik egyszerűnek. Ez egy másik kultúra, más elvárásokkal. Boldogan mondom, hogy a lehetőségek is sokkal szélesebbek úgy anyagi, mint egyéb értelemben is. De a határidők, különösen az első hetekben, az előírásoknak való megfelelés, a diákok kéréseinek kielégítése nagyon hosszú és munkával teli munkanapokkal tesznek elégedetté. Eddig soha nem állt rendelkezésemre ekkora hely, költségvetés és egyéb, felső kategóriás felszerelés a diákok szakmai képzésének lebonyolítására. És nem is kellett ilyen rövid idő alatt döntést hoznom. Ez itt a versenyszféra, amit az oktatásban is érzünk. – Boros Zsolt, Oktatási vezető.
A sikerhez természetesen kellett az a tudás és működési struktúra, amivel a VÁMOSGÉP Kft. évek óta biztosítja versenyképességét a piacon. Egy gép, egy modern berendezés vajmi kevés a sikerhez, különösen hosszú távon. Demeter Balázs így emlékszik az első, intenzív beszerzéssel töltött időkre.
A VÁMSOGÉP-nél van egy bevált algoritmus az eszközök és folyamatok fejlesztésére. Hasonló módon jártunk el, bevonva Zsoltot, figyelembe véve a tőle érkező szakmai érveket, amik nélkül az oktatás nem, vagy nem az elvárt hatékonysággal valósulna meg. A gépek bekerülési költségén túl számoltunk az üzemeltetés és karbantartás, esetleges javítás lehetőségeivel. Olyan technológiákat választottunk, amik egyrészt hasznosak a VÁMOSGÉP Kft. számára is, másrészt keresettek más lokációban és eltérő iparágakban. Ez igaz volt a szoftverekre is, amikkel a technikus tanulókat képezzük. Valóságos ipari mintaüzemet alakítottunk ki, hogy ne csak a tananyagot, de a tankönyvekbe bele nem írt tudást is átadhassuk. Ez lesz az a kultúra ugyanis, amivel nem csak szakmailag, de emberként is megállják majd a helyüket és sikerrel beilleszkednek a diákok.
Az első fecskék, kezdeti nehézségek
A beletett pénz, idő és energia ellenére a megtérülés – itt nem anyagi megtérülésre gondolva – bizonytalan volt. A műszaki oktatás alacsony népszerűségnek örvend, és idő kell ahhoz, míg megjön a fiatalok kedve. Ez akkor is így van, ha a VÁMOSGÉP Kft. Oktatási Központ egyébként rugalmas megoldásokkal biztosítja a tanulás lehetőségét.
Végül a remélt siker nem maradt el, és már az első tanévben feltöltésre kerültek a szabad helyek.
A technikumokkal folytatott duális képzés biztosított ugyan bizonyos létszámot, de nem tudhattuk, hogy mennyire lesz sikeres a központ. Az iskolák nyílt napjain és egyéb rendezvényeken igyekeztünk meggyőzni az arra nyitott fiatalságot arról, hogy amit kínálunk, az nekik, róluk szól. Itt is jól jött az a 19 év tapasztalat, ami során jól láttam, hogy milyen félelmekkel küzdenek, és milyen problémákkal szembesülnek a tanulni vágyók. Nem volt más dolgom, mint ismertettem, hogy miért és hogyan dolgozunk azért, hogy ők boldog és elégedett, magabiztos tudással rendelkező fiatal munkavállalók legyenek. Az őszinteségünk és a lelkesedésünk kellő számú embert győzött meg. Noha látom, hogy például a Debreceni Egyetem hallgatói számára a vámospércsi telephely kicsit kiesik, bízom benne, hogy az itt lévő ipari tudás és ígéretes műszaki innováció meggyőzi majd őket arról, hogy minket válasszanak. Más területeken azonban akkora az érdeklődés, hogy külön buszjáratokkal kell biztosítanunk a tanulók bejárását. De ezt is örömmel vállaljuk. – Boros Zsolt.
A sikeres indulás után a VÁMOSGÉP Kft. számára a következő feladat az, hogy kiválassza azokat a tanulókat, akikkel közösen elkezdhetik egy karrier felépítését és egy vállalat sikerességének növelését.
A küzdelmekkel teli indulást nem a pihenés időszaka követi. Az együttműködés folyamatos. Egyrészt szakmai szemünket az Oktatási Központon tartjuk, figyelve a fejlesztés lehetőségeit. Másrészt keressük azokat a diákokat, akik számára kedvező feltételekkel kínálhatunk munkát. Ehhez egy remek lehetőség, mikor a saját termelő üzemünkből tudunk konkrét munkákat áthozni. Az Oktatási Központban aztán teljes szakmai támogatás és szoros felügyelet mellett lehet zsűrizni a diákok munkáját, hozzáállását, kitartását. Így a Zsolt által említett őszinteség itt is megvalósul. Nincs mellébeszéd, ha munka van, eredmény is van. – Demeter Balázs.
Elvégezhető szakok, szakmák, lehetőségek
A lelkes és fejlődőképes munkaerőt szomjazó ipar számára rendkívül jó hír a Vámospércsen létrehozott VÁMOSGÉP Kft. Oktatási Központ, ami nem mellesleg az elméleti oktatásokat más, a tanulók számára kényelmesen elérhető helyszíneken is biztosítja. Példa értékű továbbá az az elszántság, amivel Boros Zsolt belevágott a szakmai oktatás új színpadon való megvalósításába. Ahogy az is, ahogy a VÁMOSGÉP Kft. jelentős anyagi támogatással, energiát és időt nem kímélve biztosította azokat az eszközöket és ipari tudást, amivel a képzések valóban értékesek lettek.
A VÁMOSGÉP Kft. Oktatási Központ színvonalas oktatási lehetőséget kínál hegesztőknek, gépi- és CNC forgácsolóknak, épület- és szerkezetlakatosoknak. Azok számára, akik ennél is magasabb szinten kívánják művelni a szakmájukat, elérhető a gépgyártástechnológiai, gépésztechnikus és logisztikai technikus képzés is.
A teljesség igény nélkül a négy hegesztési alapeljárás teljes eszközrendszere, több fúró-marómű, 12db eszterga, 8 CNC gép és 24 db számítógép is rendelkezésre áll. Ráadásul többféle vezérlő megismerésére is nyílik lehetőség.
A feladatok változatosak, az oktatókkal sokszor közösen kitalált izgalmas projektek sok, az iparban is hasznos tanulságot hordoznak magukban.
Boros Zsolt így zárta a tartalmas beszélgetést:
Tanári és igazgatóhelyettesi karrieremnek is voltak pillanatai, amikor nem láttam esélyt arra, hogy a kezeim alatt nevelkedő generáció számára a versenyszféra által is elismert tudást tudok biztosítani. Mindent megtettem, de sokszor tűnt kevésnek a körülmények kedvezőtlen állása miatt. Az, amit a VÁMOSGÉP-pel közösen létrehoztunk, visszaigazolta, hogy minden nehéz perc, elkeseredett küzdelem érdemes volt. Most olyan körülmények között vezethetek intézményt, ahol valóban csak a tanuló hozzáállásán múlik, hogy él-e a kínálkozó lehetőséggel. És azt tapasztalom, hogy a tiszta, modern és jól felszerelt környezet, valamint a felkészült oktatóink rendkívüli hatással vannak a diákokra. Az első tanévben végzett diákok döntő többsége a szakmájában képzeli a jövőt, sikerrel elhelyezkedett és tudom, hogy helyt is fog állni.
A VÁMOSGÉP Kft. amellett, hogy dinamikusan növeli a gyártási kapacitást, automatizált gyártási megoldásokat is megvalósít. Emellett jelentős a digitalizáció a cégben, és más infrastrukturális innováció is zajlik. Hogy a mindennapok kihívásai mellett miért döntöttek az Oktatási Központ támogatásáról, Demeter Balázs cégvezetőt kérdeztem.
Személyes küldetés, társadalmi szerepvállalás, felelősségtudat és gazdasági érdek. Nem titkolt cél, hogy küzdünk munkaerőhiánnyal és látjuk, hogy a mi termékeink elkészítésének egy része 100%-ban nem automatizálható. Emellett él bennünk a nosztalgia egy olyan korról, amikor a fiatalok tudtak és akartak is dolgozni, fejlődni. Nincs elveszett nemzedék, ahogy reménytelen generáció sem. A világ megváltozott, a harcot, ha ez az, más eszközökkel kell megvívni. De miért ne lehetne megoldás? Olyan központot álmodtunk, ami amellett, hogy hozza az elvárt számokat, büszkévé is teszi az ott dolgozókat és a dolgozóinkat is. A cél, hogy olyan fiatalokat képezzünk korszerű körülmények között, akik megállják a helyüket a szegmens bármely területén. Igyekszünk a világ fejlődésével párhuzamosan az Oktatási Központot is fejleszteni, az új technológiákat minél előbb megismertetni és a képzési tervünkbe illeszteni, hogy megalapozzuk a tanulóink és ezáltal a saját jövőnket. Külön örülök , hogy sikerült egy olyan szakmai stábot összeállítani, akik végtelen türelemmel és motivációval igyekeznek a tanulóink előremenetelét egyengetni, fejlődésüket támogatni. Szeretném, ha minél több fiatalnak és felnőttnek is lehetősége lenne a személyiségéhez legjobban igazodó szakmát megtanulni, abban kiteljesedni és a társadalom hasznos tagjává válni. És ha mindezt a VÁMOSGÉP Kft. csapatának kötelékében teszi, attól csak még elégedettebb leszek.
(Forrás: GépészPresszó (gepeszpresszo.hu)