AZ OKTATÁSRÓL RÉSZLETESEN
VÁMOSGÉP
Esettanulmányunk a VÁMOSGÉP és az EMCO együttműködéséről.
BMW
Az autóipar utánpótlása EMCO oktatógépek segítségével valósul meg a BMW gyáraiban.
A magyarországi középfokú oktatás az állami preferenciák szerint változik: szakgimnáziumok és szakközépiskolák alakulnak. Az oktatási kormányzat deklarált célja a 2016-2017 tanévtől indulóan az, hogy az érettségivel együtt a diákok szakmai oklevelet is szerezzenek. Cél, hogy hosszabb távon a hallgatók 80%-a már rendelkezzen szakmai végzettséggel is az érettségi letételekor. Az iskoláknak ezért piacképes szakmákra kell optimalizálni eszközállományukat.
A duális ipari képzés is lassan hétköznapivá válik. Termelővállalatok azonban nem szívesen képeznek házon belül fiatalokat a saját gyártásukban lévő drága szerszámgépeken, hiszen ezzel gyártókapacitást vonnak ki a termelésükből. Egyszerű, de hatékony iskolagépekre van szükség.
Magyarországon a szakképzett ipari munkaerő hiányának egyik fő oka : a megfelelő ipari szemléletű képzés hiánya. Az egyik legpiacképesebb szakterület ma Magyarországon a gépgyártástechnológia, mely gyűjtőfogalom és jól fizető szakmák tucatjait is magában foglalja, mint CNC esztergályos, CNC marós …stb… Az ilyen típusú képzéshez viszont hatékony eszközök: oktató szerszámgépek és szoftverek kellenek.
Az EMCO – high tech – szerszámgépgyártó cég 35 éves elve az, hogy a jelen szakoktatása nélkül a jövőben nem lesz ipar. Ennek szellemében a gyár a prémium minőségű szerszámgépek mellett 35 éve iskolagépeket is gyárt. Ezek lényegében a legkorszerűbb CNC vezérlésű forgácsoló szerszámgépek és szoftverek oktatásra optimalizált verziói.
Rendszereink globálisan, gimnáziumoktól kezdve, szakközépiskolákon át egyetemekig és ipari cégek oktatólaborjaiig, széles körben elterjedtek. Magyarország sem kivétel a felhasználók között, azonban még bőven van lehetőség az itthoni további elterjedésre.
Az EMCO „CONCEPT” fantázianevű Cserélhető Vezérlésű Oktatószerszámgép sorozatában három marógép és négy esztergagép típus választható: az egyszerűtől az ipari elvárásoknak is megfelelő legbonyolultabbig. A gépek vezérlése egyedülálló módon cserélhető. Az Európában legelterjedtebb 8 ipari vezérlés egyszerű panelcserével az összes gépen és diák PC munkaállomáson oktatható. Az oktató szoftver is EMCO termék, így a hardver és szoftver egységes egészet alkotnak. Az EMCO oktatószoftverei lényegében a nagy elektronikai gyártók szerszámgépvezérléseinek „kicsinyített” azaz diákbarát verziói. (Siemens, Heidenhain, Fanuc, stb…) A diákok a saját kis munkaállomásaikon megtervezik a gyártás folyamatát, a tanulók számítógépei pedig rá vannak csatlakoztatva az oktató szerszámgépre, ahol a diák által programozott gyártás le is zajlik.
Magasabb szintű alkalmazások esetén ezek a forgácsoló gépek automatizálási megoldásokkal, oktató robotokkal is kiegészíthetők, így a tanulási folyamat a korszerű gyártás teljes szegmensét tudja átfogni.
Rendszerelőnyök és célok:
- ismeretátadás közoktatás, illetve duális képzés keretében
- világszínvonalú számítógépes gyártási alapismeret átadás beillesztése a magyar oktatási rendszerbe
- munkavállalás elősegítése
- felsőoktatási ismeretek kapcsolódási rendszerének megalapozása (pályaválasztás)
- Magyarország Európai Uniós / Európai Unión kívüli versenyképességének javítása
- a már mindennapos és a jövőben várhatóan megnövekedő ipari szakemberhiány csökkentése/minimalizálása
- felkészülés a Magyarországon beruházást fontolgató külföldi cégek jövőbeli munkaerőigényének kielégítésére
- ezen rendszerek szélesebb körű használata lehetővé teszi, hogy a magyar GDP-n belül a gyártás a jelen 25% értékről 30% értékre nőhessen, hiszen a GDP növekedés csak új, vagy átképzett szakemberek által válik csak lehetővé. A GDP-ben a gyártási részarány növekedése kormányzati cél is.
- a közmunkaprogramok résztvevőinek átképzése olyan szakmákra, amelyek nem csak a fejletlen, hanem a fejlett régiókban is hiányszakmáknak számítanak
Az EMCO modulárisan felépülő oktatási koncepciójának hatalmas előnye, hogy „már ki van találva” és csupán alkalmazni kell azon elemeit, mely az adott képzési helyen igényelt. Sok sikeres országban – például Ausztriában – az elv az, hogy a diákok kapjanak minőségi oktatási (EMCO) eszközöket. Ennek hatására masszívan erős az iparuk és az egy főre eső GDP-jük magasabb is például mint a német. (World Bank Survey 2016)
A mai generációk már nem úgy működnek mint a régen. A fiatalok érdeklődésének megragadásához és folyamatos fenntartásához fontos a dizájn és a tetszetős külső. Egy 25 colos érintőképernyőn megjelenített EMCO oktatóvezérléses iskolagép maga köré gyűjti az érdeklődő fiatalokat, mert Ők már az okostelefonok és számítógépes játékok világából jönnek. Ha ugyanezeket a tizenéveseket megpróbáljuk hagyományos, bumfordi, zöld – de olcsó – szerszámgépeken oktatni, el fognak menekülni. És nem csak az adott cégnek, hanem az egész szakmának fognak hátat fordítani.
Minden invesztíció az oktatásba, invesztíció a jövőbe. Ez az a terület, ahonnan soha nem szabadna sajnálni a pénzt. Országok és kontinensek (Ázsia) ismerték már fel az EMCO iskolarendszereinek előnyeit és nőttek fel évtizedek alatt azon globális gyártó nagyhatalmak sorába, akiknek sorába akár egyszer mi is beléphetnénk.
Diák munkaállomások, cserélhető vezérlőpanellel. (Florence_Darlington College USA)
EMCO CONCEPT TURN-60 CNC iskolagép tanóra, diák munkaállomással. (ÖBB osztrák államvasutak: 1.700 ipari tanuló, több mint 50 EMCO iskolagép)